Langkau ke kandungan utama

Dipilih atau Memilih?

Pernahkah anda memikirkan persoalan ini,
"Adakah Tuhan memilih siapa yang hendak diselamatkan-Nya?"
dan
"Adakah kita bebas memilih untuk menerima atau menolak keselamatkan dari Tuhan?"
Jika pernah, anda pasti tahu apa yang saya perkatakan. Jika tidak, mungkin ada baiknya kita mula memikirkannya.

Bagi yang pernah memikirkan hal ini, atau mungkin pernah menyelidiki hal ini, pastinya anda sedar saya sedang memperkatakan tentang dua sistem fahaman teologi yang berbeza di dalam Kristianiti. Iaitu, Calvinism dan Arminianism.
John Calvin dan Jacob Arminius
Ya, ini suatu topik yang berat. Bagi sesiapa yang ingin mengetahui, membanding beza, dan menyelidiki kedua-dua sistem teologi ini, berikut adalah beberapa pautan laman web. Saya membahagikannya kepada Calvinism, Arminianism, dan perbandingan.

Calvinism
- The Five Points of Calvinism
- Reformed Theology

Arminianism
- Society of Evangelical Arminians
- Wesley Center Online

Perbandingan (Kritikan antara kedua sistem teologi ini)
- Calvinist mengkritik Arminianism (Himpunan artikel yang banyak)
- Ex-Calvinist mengkritik Calvinism
- Arminian mengkritik Calvinism
- Arminian menjawab Calvinist

Ada banyak lagi laman web seperti yang diberikan di atas tentang Arminianism dan Calvinism. Selamat menyelidiki kedua-dua sistem teologi ini.

p/s: Saya secara peribadi sebenarnya lebih cenderung kepada sistem teologi Arminianism.

Update 4/4/2015: Post ini ditulis pada tahun 2012. Dan ketika itu saya cenderung kepada Arminianism. Setelah 3 tahun berlalu dalam menyelidiki Firman Tuhan, saya kini lebih cenderung ke arah Calvinism.

Ulasan